Reactie MIRT verkenning OV knoop

Aan
De gemeente Eindhoven
t.a.v. Ron Nohlmans
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven

Eindhoven: 10 oktober 2024

Kenmerk: 2024.09.10.spoor.busstation.reactie.gem

Betreft: MIRT-verkenningen OV-knoop

Geachte heer Nohlmans,

Beste Ron,

Hartelijk dank voor de uitnodiging over MIRT-verkenningen OV-knoop. De stichting heeft de toelichting van 10 september op de ontwikkelingsplannen besproken in haar vergadering van 7 oktober 2024. De toelichting was gericht op het busstation, de fietsenstalling en de gevolgen voor het spoor. Daarnaast is gekeken naar de informatie op www.ovknoop.eindhoven.nl. De stichting heeft met name gekeken naar de invloed van de ontwikkelingen op het wederopbouwerfgoed.

Dit erfgoed omvat de volgende onderdelen

- Stationsgebouw,

- Colonnade

- Vestdijktunnel en hoogspoor

- Perrons en overkapping

- Stationsplein

Het stationsgebouw en het stationsplein aan de zuidzijde van het spoor.

De consequenties voor het stationsgebouw bij de uitbreiding van het spoor en de perrons zijn nog niet duidelijk. De stichting vraagt een duidelijk standpunt mbt de monumentale waarden van:

Het stationsgebouw

- De toren met klok

- De colonnade

- De vestdijktunnel met het “hoog-spoor”.

Het stationsplein is een integraal onderdeel van het stations-ensemble. Het bestaande stationsplein, samen met het stationsgebouw is een rechthoek. De getoonde maquette van het complex geeft een verdraaiing van het plein aan. De stichting kan niet daarmee instemmen.

- Uitbreiding van het spoor in casu de perrons,

De ontwikkelaars vragen om een reactie te geven op de twee voorstellen voor uitbreiding van het spoor. Het betreft het traject vanaf de Bijenkorf tot de Dommel en het traject van de splitsing van het spoor naar Venlo en Maastricht. De toelichting op 10 september is slechts gericht op het traject Bijenkorf tot de Dommel. Er zijn 2 voorstellen:

- De uitbreiding van het spoor en de perrons wordt uitgevoerd in de ruimte tussen het stationsgebouw aan het stationsplein.

- De uitbreiding van het spoor en de perrons wordt uitgevoerd aan weerszijde van de bestaande perron overkapping.

De stichting laat zich niet uit over de keuze van de mogelijkheden en is van mening dat de monumentale waarden zoals hierboven genoemd beschermd dienen te blijven.

- Uitbreiding van de perron-overkapping

De uitbreiding van het spoor met nieuwe perrons heeft tot gevolg dat deze uitbreidingen moeten worden overkapt. De wijze waarop dit zal gebeuren is nog niet duidelijk. De stichting is van mening dat in ieder geval de bestaande perronoverkapping moet blijven gehandhaafd. De nieuwe aanvullende overkapping zou de stichting graag tijdig willen gepresenteerd krijgen.

- Het busstation.

De keuze is om een volledige ondergronds busstation te maken of een station, deels onder en deels boven de grond. Het busstation heeft compartimenten, waardoor de in- en uitritten stedenbouwkundige gezien van belang zijn. De stichting wil op dit moment geen keuze maken voor de positie van die in/uitritten omdat het ontwerp nog niet duidelijk is. Wellicht dat een volgende presentatie meer inzicht geeft.

Met vriendelijk groet

Namens de Stichting Bescherming Wederopbouwerfgoed Eindhoven
ir. H. van Helmond, voorzitter,

Voor deze

Ing. H.G.F.E. van Buul, secretaris

Vorige
Vorige

Reactie verbeterplan rondweg

Volgende
Volgende

Reactie Prinsejagt - van Zinnicqstraat